Το φυσικό αέριο βρίσκεται στη φύση και εξάγεται με γεωτρήσεις. Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα, γεγονός που το κάνει πιο φιλικό στο περιβάλλον.
Το υγραέριο είναι υποπροϊόν του πετρελαίου και παράγεται κατά τη διύλιση. Η ύπαρξή του επομένως εξαρτάται από την ύπαρξη του πετρελαίου. Είναι μείγμα κυρίως προπανίου και βουτανίου και δεν έχει σταθερή σύνθεση.
Το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο του αέρα και σε περίπτωση διαρροής διαφεύγει στην ατμόσφαιρα, ενώ το υγραέριο είναι βαρύτερο του αέρα και ρέει προς τα κάτω όπου μπορεί να λιμνάσει σε κοιλότητες και να δημιουργήσει εκρηκτική ατμόσφαιρα.
Το φυσικό αέριο πωλείται σε κιλά (μονάδα μάζας). Κάθε κιλό φυσικού αερίου προσφέρει την ίδια ενέργεια με δύο λίτρα υγραερίου. Το φυσικό αέριο είναι αρκετά πιο οικονομικό. Σε συνθήκες καθημερινότητας από μη επαγγελματίες οδηγούς, η οικονομία που εξασφαλίζεται από το φυσικό αέριο σε σxέση με το υγραέριο, είναι περίπου 40%, ο υπολογισμός είναι με τις τρέχουσες τιμές CNG- LPG. Για να υπολογίσετε τη διαφορά καυσίμων, πατήστε εδώ
Το φυσικό αέριο είναι φιλικότερο για το περιβάλλον με περίπου 30% λιγότερες εκπομπές CO₂ από τους κινητήρες βενζίνης. Το υγραέριο εκπέμπει 15% λιγότερους ρύπους CO₂ από τους κινητήρες βενζίνης.
Επίσης, το φυσικό αέριο διανέμεται μέσω του δικτύου αγωγών και επομένως δεν μπορεί να νοθευτεί.
Η τιμή του φυσικού αερίου είναι χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη και το LPG. Το Φυσικό Αέριο Κίνησης CNG (Compressed Natural Gas) διατίθεται σε κιλά και όχι σε λίτρα. Σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ισοδυναμεί με 1,5 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.
Όλοι σχεδόν οι κινητήρες βενζίνης μπορούν να μετατραπούν σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο (bi-fuel).
Το φυσικό αέριο είναι ένα καθαρό και αποδοτικό καύσιμο και η καύση του προκαλεί πολύ λιγότερες φθορές στον κινητήρα, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα έξοδα συντήρησης.
Η ΔΕΠΑ έφερε στην Ελληνική αγορά το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) για την κίνηση οχημάτων, FISIKON. Ήδη λειτουργεί 28 πρατήρια FISIKON, δύο ιδιοκτησίας της σε Ανθούσα και Άνω Λιόσια και 26 σε συνεργασία με άλλες εταιρίες.
Η δημιουργία και η περαιτέρω ανάπτυξη της FISIKON στόχευσε εξαρχής στη σταδιακή και παράλληλη ενίσχυση του δικτύου πρατηρίων CNG και του στόλου των οχημάτων που κινούνται με CNG, στη βάση ενός πλάνου ανάπτυξης ενταγμένου στην ιδιωτική οικονομία (άλλωστε ήδη λειτουργούν στην Ελλάδα σταθμοί ανεφοδιασμού CNG τρίτων εταιρειών) και την πλήρως απελευθερωμένη, ρυθμιστικά και στην πράξη, Ελληνική αγορά φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του CNG.
Η πορεία ανάπτυξης του δικτύου πρατηρίων της FISIKON αποτυπώνεται στον παρακάτω χάρτη.
Στην περίπτωση της μετατροπής των πετρελαιοκινητήρων, χρησιμοποιείται η τεχνολογία (dual fuel) όπου δηλαδή γίνεται μικτή καύση και των δύο καυσίμων στον κινητήρα.
Η μετατροπή του πετρελαιοκινητήρα σε διπλού καυσίμου με CNG, διαφέρει σημαντικά από αυτήν του βενζινοκινητήρα και αφορά κυρίως στα βαρέα οχήματα που κινούνται σε αυτοκινητόδρομους με σταθερή ταχύτητα ταξιδιού, χωρίς συχνές στάσεις. Στις συνθήκες αυτές, προσφέρει σημαντική οικονομία στο κόστος καυσίμου, καθώς επιτυγχάνεται μείωση κόστους της τάξης του 25%.
Σε οχήματα που κινούνται στη πόλη με κυμαινόμενες ταχύτητες, δεν παρουσιάζονται πλεονεκτήματα. Για τις περιπτώσεις αυτές η αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει είτε ελαφρά φορτηγά, είτε λεωφορεία ενός καυσίμου (mono-fuel), όπως τα γνωστά λεωφορεία CNG και τα απορριμματοφόρα.
Θα πρέπει να απευθυνθείτε σε ένα πιστοποιημένο συνεργείο αυτοκινήτων που διαθέτει άδεια μετασκευής οχημάτων αερίων καυσίμων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Η χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές συμβάλει στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), τα οχήματα φυσικού αερίου είναι πολύ φιλικά προς το περιβάλλον αναφορικά με τις εκπομπές αερίων ρύπων, δηλαδή τις εκπομπές που επιβαρύνουν την ανθρώπινη υγεία, όπως τα μικροσωματίδια (PM), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του άνθρακα (CO₂), τα οξείδια του θείου (SΟx), τα οξείδια του αζώτου (NOx) και των καρκινογόνων υδρογονανθράκων (HC) κυκλικούς και ακόρεστους, που δημιουργούνται από την ατελή καύση των συμβατικών καυσίμων.
Τα οχήματα φυσικού αερίου έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (SΟx), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα αζωτοξείδια (ΝΟx) και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO₂). Για τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του θείου ενέχονται κυρίως οι πετρελαιοκινητήρες.
Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου.
Το φυσικό αέριο είναι το ασφαλέστερο καύσιμο, σύμφωνα με τα Επιστημονικά Ινστιτούτα, τα Πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, λόγω των φυσικών και χημικών του ιδιοτήτων.
Είναι ελαφρότερο του αέρα (0,65%) και σε περίπτωση διαρροής διαφεύγει προς τα πάνω και διαχέεται. Αναφλέγεται μόνο σε συγκέντρωση 5-15% με τον αέρα και δεν εκρήγνυται.
Η τεχνολογία του CNG είναι πλέον ώριμη και απολύτως ασφαλής.
Το φυσικό αέριο μετράται σε μονάδα μάζας και πωλείται σε κιλά (kg). Η μέθοδος είναι ακριβέστατη και ανεξάρτητη από την πίεση στην οποία βρίσκεται το αέριο.
Ένα (1) kg φυσικού αερίου ισοδυναμεί ενεργειακά με 1,5 λίτρα βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2,0 λίτρα υγραερίου.
Όχι, διότι παραλαμβάνεται από το δίκτυο και συμπιέζεται σε κλειστό κύκλωμα χωρίς δυνατότητα παρέμβασης, μέχρι την τροφοδοσία στο στόμιο του οχήματος.
Το καλοκαίρι με τις υψηλότερες θερμοκρασίες, το αέριο διαστέλλεται και η δεξαμενή του οχήματος γεμίζει με μικρότερη ποσότητα αλλά στην ίδια πίεση, ενώ το χειμώνα η δεξαμενή γεμίζει με μεγαλύτερη ποσότητα.
Σε κάθε περίπτωση όμως ο καταναλωτής πληρώνει πάντα την ποσότητα που αγοράζει, δεδομένου ότι η μέτρηση γίνεται σε μονάδες μάζας.
Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης το CNG είναι πολύ διαδεδομένο.
Σε κάθε περίπτωση, τα αυτοκίνητα CNG είναι διπλού καυσίμου και μπορούν να κινηθούν με μεγάλη αυτονομία βενζίνης στις περιοχές της Ελλάδας ή αλλού όπου δεν υπάρχουν ακόμα πρατήρια CNG.
Στη σελίδα http://www.ngva.eu/stations-map/ μπορείτε να δείτε το δίκτυο πρατηρίων CNG στην Ευρώπη.