Ερωτήσεις-Απαντήσεις

Ποιες είναι οι διαφορές μεταξύ Υγραερίου (LPG ή Autogas) και Φυσικού Αερίου (CNG/FISIKON);
 

Το φυσικό αέριο βρίσκεται στη φύση και εξάγεται με γεωτρήσεις. Αποτελείται κυρίως από μεθάνιο και έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα, γεγονός που το κάνει πιο φιλικό στο περιβάλλον.

Το υγραέριο είναι υποπροϊόν του πετρελαίου και παράγεται κατά τη διύλιση. Η ύπαρξή του επομένως εξαρτάται από την ύπαρξη του πετρελαίου. Είναι μίγμα κυρίως προπανίου και βουτανίου και δεν έχει σταθερή σύνθεση.

Το φυσικό αέριο είναι ελαφρύτερο του αέρα και σε περίπτωση διαρροής διαφεύγει προς την ατμόσφαιρα, ενώ το υγραέριο είναι βαρύτερο του αέρα και ρέει προς τα κάτω όπου μπορεί να λιμνάσει σε κοιλότητες και να δημιουργήσει εκρηκτική ατμόσφαιρα.

Το φυσικό αέριο πωλείται σε κιλά (μονάδα μάζας). Κάθε κιλό φυσικού αερίου προσφέρει την ίδια ενέργεια με δύο λίτρα υγραερίου. Το φυσικό αέριο είναι αρκετά πιο οικονομικό: Σε συγκριτική δοκιμή με τον ίδιο τύπο αυτοκινήτου, για μια απόσταση 100km, από επαγγελματίες οδηγούς, καταναλώθηκε φυσικό αέριο αξίας 5,16€ ενώ με υγραέριο χρειάστηκαν 9,16€ καυσίμου. Δηλαδή με 10€ φυσικού αερίου διάνυσαν 194 χιλιόμετρα ενώ με 10€ υγραερίου 109 χιλιόμετρα. Σε συνθήκες καθημερινότητας από μη επαγγελματίες οδηγούς, η οικονομία που εξασφαλίζεται από το φυσικό αέριο σε σxέση με το υγραέριο είναι περίπου 40%.

Το φυσικό αέριο είναι φιλικότερο για το περιβάλλον με περίπου 30% λιγότερες εκπομπές CO2 από τους κινητήρες βενζίνης. Το υγραέριο εκπέμπει 15% λιγότερους ρύπους CO2 από τους κινητήρες βενζίνης.

Επίσης το φυσικό αέριο διανέμεται μέσω του δικτύου αγωγών και επομένως δεν μπορεί να νοθευτεί.

 
Πόσο πιο οικονομικό είναι το Φυσικό Αέριο ως καύσιμο από άλλα συμβατικά καύσιμα;
 

Η τιμή του φυσικού αερίου είναι περίπου 60% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη βενζίνη, 25%-30% χαμηλότερη σε σύγκριση με το πετρέλαιο και περίπου 40% χαμηλότερη σε σύγκριση με το LPG. Το Φυσικό Αέριο Κίνησης διατίθεται σε κιλά και όχι σε λίτρα, ως CNG (Compressed Natural Gas). Σε όρους απόδοσης, ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης ισοδυναμεί με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου.

 
Τι επιλογές έχω για καινούριο αυτοκίνητο με κινητήρα CNG; Ποια είναι τα διαθέσιμα μοντέλα;
 

Πολλοί κατασκευαστές παρουσιάζουν όλο και περισσότερα μοντέλα με διπλό καύσιμο (CNG και βενζίνης) που επιτρέπουν σημαντική αυτονομία και μετακινήσεις εκτός δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου καθώς έχουν κανονικό ντεπόζιτο βενζίνης. Για την αξιόπιστη πληροφόρησή σας απευθυνθείτε στις αντίστοιχες αντιπροσωπείες και στα ΜΜΕ ειδικού τύπου.

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να απευθυνθείτε, σε εξειδικευμένα περιοδικά & sites, όπως τα https://www.autotriti.gr/newcars/search/apotelesma.asp?typos=F & http://www.autogreeknews.gr/autokinita-fusikou-aeriou-aeriokinisi/14078-ola-ta-nea-aftokinita-me-fysiko-aerio-cng , όπου μπορείτε να δείτε τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, των εταιρειών VW, FIAT, SKODA, SEAT και IVECO.

 
Πόσο ασφαλής και αξιόπιστη είναι η μετατροπή του παρόντος αυτοκινήτου μου σε CNG;
 

Όλοι σχεδόν οι κινητήρες βενζίνης μπορούν να μετατραπούν σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο (bi-fuel).

Το φυσικό αέριο είναι ένα καθαρό και αποδοτικό καύσιμο και η καύση του προκαλεί πολύ λιγότερες φθορές στον κινητήρα, με αποτέλεσμα να μειώνονται τα έξοδα συντήρησης.

 
Πόσο εκτεταμένο είναι το δίκτυο πρατηρίων και ποιες είναι οι προοπτικές για το μέλλον;
 

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 11 πρατήρια Fisikon. 6 στην Αθήνα, 2 στη Θεσσαλονίκη και από 1 σε Λάρισα, Βόλο και Λαμία.

Νέα πρατήρια θα λειτουργήσουν στο επόμενο έτος, σε Ηλιούπολη, Ασπρόπυργο, Ιωάννινα, ΣΕΑ Ψαθόπυργου (Αίγιο), Θεσσαλονίκη (3ο πρατήριο) και Χαλκίδα.

Σε διάστημα δύο ετών από σήμερα, σε Ηγουμενίτσα, Σέρρες, Ξάνθη, Κοζάνη, Αλεξανδρούπολη, Τρίπολη, ΣΕΑ Ευαγγελισμού (Λάρισα) και ΣΕΑ Σχηματαρίου.

 

 
Ποια είναι η διαθεσιμότητα φυσικού αερίου για αυτοκίνητα στην υπόλοιπη Ευρώπη;
 

Στην Ευρώπη τα πρατήρια CNG έχουν ξεπεράσει τα 4.500 για να καλύψουν την ζήτηση των 2.000.000 οχημάτων φυσικού αερίου που κυκλοφορούν στους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό οργανισμό NGVA:

Η Ιταλία διαθέτει τουλάχιστον 1046 σταθμούς ανεφοδιασμού για να καλύψει τη μεγάλη ζήτηση.

Η Γαλλία επεκτείνει τις υποδομές της καθώς με βάσει τις στατιστικές και τις τάσεις που παρατηρείται στην εσωτερική αγορά, μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχει ιδρύσει άλλα 250 πρατήρια CNG και LNG.

Στη Γερμανία, όπου έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στις υποδομές, λειτουργούν περισσότερα από 1000 πρατήρια CNG, ενώ η γειτονική Βουλγαρία διαθέτει περισσότερα από 60.

Η Τσεχία, κατά τον τελευταίο χρόνο, σημείωσε άνοδο 10% στη χρήση του φυσικού αερίου ως καυσίμου κίνησης ενώ η αεριοκίνηση υποστηρίζεται από κυβερνητικές πρακτικές όπως είναι η χρηματοδότηση για αγορά λεωφορείων CNG. Το 2015 προστέθηκαν άλλα 2.750 νέα επιβατηγά αυτοκίνητα τα οποία κυκλοφορούν σε όλη τη χώρα.

Στη σελίδα http://www.ngva.eu/stations-map/ μπορείτε να δείτε το δίκτυο πρατηρίων CNG στην Ευρώπη.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εκδώσει οδηγία, η οποία έχει υιοθετηθεί από την Ελληνική νομοθεσία με το Ν.4439/2016, που υποχρεώνει όλα τα κράτη μέλη να κατασκευάσουν στους αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας πρατήρια φυσικού αερίου κάθε 150 χιλιόμετρα

 
Τι επιλογές έχω για αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου;
 

 

Η χρήση του φυσικού αερίου στους εμπορικούς στόλους -ειδικά στο εξωτερικό- αποτελεί «υπόθεση ρουτίνας» και όπως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις, οι μικρότερες επιχειρήσεις ακολουθούν τις πρακτικές των μεγαλυτέρων με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ζήτηση.

Οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν νέα μοντέλα όπως mini-van και ελαφρά φορτηγά για να εξυπηρετήσουν επιχειρήσεις που επιλέγουν να εξοπλίσουν τους επαγγελματικούς τους στόλους με οχήματα φυσικού αερίου. Η IVECO, η FIAT και η Volkswagen προσφέρουν πολλές επαγγελματικές εκδόσεις CNG, οι οποίες είναι διπλού καυσίμου (φυσικό αέριο και βενζίνη) για μεγαλύτερη αυτονομία και οικονομία. Οι επιλογές αυξάνουν καθώς νέα μοντέλα ανακοινώνονται σταδιακά και από άλλες εταιρείες που εισέρχονται στο χώρο του CNG.

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να απευθυνθείτε σε εξειδικευμένα περιοδικά & sites, όπως το https://pro.autotriti.gr/newcars/search/stagrhgora.asp

Ενδεικτικώς παρατίθενται ορισμένα από τα μοντέλα που διατίθενται στην Ελληνική Αγορά

VOLKSWAGEN CADDY VAN ECOFUEL

 

BENZ SPRINTER NGT

FIAT DOBLO GARGO

 

IVECO

 
Μπορώ να κάνω μετατροπή του επαγγελματικού μου πετρελαιοκίνητου αυτοκινήτου;
 

Στην περίπτωση της μετατροπής των πετρελαιοκινητήρων αναφερόμαστε σε μικτή καύση των δύο καυσίμων (dual fuel), όπου δηλαδή τα δύο καύσιμα καίγονται συγχρόνως στον κινητήρα.

Η μετατροπή του πετρελαιοκινητήρα σε διπλού καυσίμου με CNG, διαφέρει σημαντικά από αυτήν του βενζινοκινητήρα και αφορά κυρίως τα βαριά οχήματα που κινούνται σε αυτοκινητόδρομους με σταθερή ταχύτητα ταξιδιού. Στις συνθήκες αυτές προσφέρει σημαντική οικονομία στο κόστος καυσίμου, καθώς επιτυγχάνεται μείωση κόστους της τάξης του 25%.

Σε οχήματα που κινούνται στη πόλη με κυμαινόμενες ταχύτητες, δεν παρουσιάζονται πλεονεκτήματα. Για τις περιπτώσεις αυτές η αυτοκινητοβιομηχανία προσφέρει είτε ελαφρά φορτηγά είτε λεωφορεία ενός καυσίμου (mono-fuel), όπως τα γνωστά λεωφορεία CNG και τα απορριμματοφόρα.

 
Πως μπορώ να γνωρίζω αν γίνεται μετατροπή του αυτοκινήτου μου σε διπλού καυσίμου με CNG;
 

Θα πρέπει να απευθυνθείτε σε ένα από τα πιστοποιημένα συνεργεία αυτοκινήτων που διαθέτουν άδεια αερίων καυσίμων από το Υπουργείο Υποδομών ή σε αυτά που βρίσκονται http://www.fisikon.gr/synergeia.html.

 
Πόσο πιο φιλικό προς το περιβάλλον είναι το φυσικό αέριο;
 

Η χρήση του φυσικού αερίου στις μεταφορές συμβάλει στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Σύμφωνα με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ), τα οχήματα φυσικού αερίου είναι πολύ φιλικά προς το περιβάλλον αναφορικά με τις εκπομπές αερίων ρύπων, δηλαδή τις εκπομπές που επιβαρύνουν την ανθρώπινη υγεία, όπως τα μικροσωματίδια (PM), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO), το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), τα οξείδια του θείου (SΟx), τα οξείδια του αζώτου (NOx) και των καρκινογόνων υδρογονανθράκων (HC) κυκλικούς και ακόρεστους, που δημιουργούνται από την ατελή καύση των συμβατικών καυσίμων.

Τα οχήματα φυσικού αερίου έχουν σχεδόν μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων, μηδενικά οξείδια του θείου (SΟx), ελάχιστους κυκλικούς υδρογονάνθρακες, πολύ λιγότερα αζωτοξείδια (ΝΟx) και λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2). Για τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του θείου ενέχονται κυρίως οι πετρελαιοκινητήρες.

Οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο παράγουν 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από αυτούς της βενζίνης και 35% λιγότερο από αυτούς του πετρελαίου.

Σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου

Το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.

Όσον αφορά στην αεριοκίνηση, με τη χρήση του φυσικού αερίου εκλύονται -25% CO2, -35% μικροσωματίδια, -75% αρωματικοί υδρογονάνθρακες και -53% οξείδια του αζώτου (ΝΟx) σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη.

 
Πόσο ασφαλές είναι το φυσικό αέριο ως καύσιμο;
 

Το φυσικό αέριο είναι το ασφαλέστερο καύσιμο, σύμφωνα με τα Επιστημονικά Ινστιτούτα και τα Πανεπιστήμια της Ευρώπης και της Β. Αμερικής, λόγω των φυσικών και χημικών του ιδιοτήτων.

Είναι ελαφρότερο του αέρα (0,65%) και σε περίπτωση διαρροής διαφεύγει προς τα πάνω και διαχέεται.

Αναφλέγεται μόνο σε συγκέντρωση 5-15% με τον αέρα και δεν εκρήγνυται.

Η τεχνολογία του CNG είναι πλέον ώριμη και απολύτως ασφαλής.

 
Γιατί το φυσικό αέριο πωλείται σε κιλά και ποια είναι η σχέση ενός κιλού φυσικού αερίου με ένα λίτρο υγραερίου ή βενζίνης;
 

Το φυσικό αέριο μετράται σε μονάδα μάζας και πωλείται σε κιλά (kg). Η μέθοδος είναι ακριβέστατη και ανεξάρτητη από την πίεση στην οποία βρίσκεται το αέριο.

1 kg φυσικού αερίου ισοδυναμεί ενεργειακά με 1.65 λίτρα βενζίνης, 1,45 λίτρα diesel και 2,0 λίτρα υγραερίου.

 
Μπορεί να νοθευτεί το φυσικό αέριο;
 

Όχι, διότι παραλαμβάνεται από το δίκτυο και συμπιέζεται σε κλειστό κύκλωμα, χωρίς δυνατότητα παρέμβασης, μέχρι την τροφοδοσία στο στόμιο του οχήματος.

 
Γιατί οι δεξαμενές του φυσικού αερίου δεν γεμίζουν πάντα με ίδια ποσότητα;
 

Το καλοκαίρι με τις υψηλότερες θερμοκρασίες, το αέριο διαστέλλεται και η δεξαμενή του οχήματος γεμίζει με μικρότερη ποσότητα αλλά στην ίδια πίεση, ενώ το χειμώνα η δεξαμενή γεμίζει με μεγαλύτερη ποσότητα. Σε κάθε περίπτωση όμως ο καταναλωτής πληρώνει πάντα την ποσότητα που αγοράζει, δεδομένου ότι η μέτρηση γίνεται σε μονάδες μάζας.

 
Τι επιλογές έχω σε ταξίδι εκτός δικτύου πρατηρίων Fisikon;
 

Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης το CNG είναι πολύ διαδεδομένο.

Σε κάθε περίπτωση, τα αυτοκίνητα CNG είναι διπλού καυσίμου και μπορούν να κινηθούν με μεγάλη αυτονομία βενζίνης στις περιοχές της Ελλάδας ή αλλού όπου δεν υπάρχουν ακόμα πρατήρια CNG. Στη σελίδα http://www.ngva.eu/stations-map/ μπορείτε να δείτε το δίκτυο πρατηρίων CNG στην Ευρώπη.